Miten aloittaa paljasjalkajalkineiden käyttö?


Kevytkenkien käyttö pitäisi aloittaa pikkuhiljaa, jotta jalkasi tottuisivat vähitellen. Käytä kenkiä päivittäin tunti tai pari kerrallaan, pidentäen päivittäistä käyttöaikaa asteittain. Muuten jalkasi voivat tulla kipeäksi ja tämä johtuu siitä, että lihakset eivät ole tottuneet tekemään töitä. Samanlaisen tuloksen saat aikaiseksi, kun menisit kuntosalille pitkästään aikaa ja treenaisit liikaa. Jos sinulla on jalkavaurioita, sairastat nivelreumaa, diabetesta tai sinulla on muita oireita, kannattaa olla yhteydessä terveydenhuollon ammattilaiseen, jotta voisitte löytää juuri sinulle sopivan vaihtoehdon.


Miten mittaat jalkasi?


Oikean koon löytämiseksi on erittäin tärkeä oikein otettu jalan pituus- sekä leveysmitta! Suositellaan jalkojen mittausta illalla, jolloin jalkaterä on suuremmillaan, koska kehon painon ja päivän aikana jalkoihin kohdistunut kuormituksen seurauksena jalkaterä voi paisua. Lasten jalkojen mittaus on erityisen tärkeää, koska lapsi ei hermostonsa kehittymättömyytensä takia osaa itse päättää jalkineiden istuvuudesta.

Piirrä jalkamuotosi paperille!

1. Ota paperi ja kynä. Laita paperi lattialle, paperin reuna seinää vasten.

2. Seiso seinää vasten niin, että kantapääsi koskettavat seinää.

3. Piirrä jalkamuotosi paperille.

4. Mittaa piirrokselta jalan pituus pisimmästä varpaasta (iso varvas tai usein myös toinen varvas) kantapään

asti.

5. Mittaa jalkasi leveys leveämmästä kohdasta.

6. Mittaa samalla tavalla myös toinen jalka, koska jalat ovat usein erikokoiset.

Jalan mittaus Plus12 laitteella:

1. Aseta jalkasi Plus12 laitteen päälle niin, että punainen kärki on hieman yli varpaidesi.

2. Lue laitteen takaosan mittanauhalla oleva millimetriarvo (tämä on jalan pituus, johon laite lisää automaattisesti 12 mm käyntivaraa).

Kengän mittaus Plus12 laitteella:

1. Aseta Plus12 kenkään ja pidennä mittanauhaa kengän kärkiosan loppuun asti. Jos laitteen punaisen kärjen työntäminen on vaikeutettu, silloin kenkä on liian matala!

2. Lue mittanauhalla oleva millimetriarvo (tämä on kengän todellinen pituusmittaa).

Vertaa jalka- ja kenkämittoja keskenään. Jotta kenkä täyttäisi vähimmäisvaatimukset, molempien arvojen tulisi olla samoja. Tämä tarkoittaa, että kengissä on myös 12 mm käyntivaraa. Pienet poikkeamat ovat mahdollisia ja riippuvat mittaajasta.

Valitse oikea koko:


Jalat liukuvat kävelyn aikana jalkineissa eteenpäin. Siksi sekä lasten, että aikuisten jalkineisiin täytyy jättää riittävästi tilaa.

1. Valitse oikea kengänkoko suuremman jalan mukaan.

2. Lasten kenkiin suositellaan jättää vähintään 12 mm kasvu- ja käyntivaraa. Paras olisi 17 mm. Leveyteen riittää varaksi pari mm, enintään 5 mm. Liian isossa jalkineessa jalkaterä joutuu tekemään ylimääräistä työtä pitääkseen jalkineet kunnolla jalassa. Vaihda lapsesi kengät aina isompiin viimeistään silloin, kun kengän pituusvaraa on jäljellä 5-10 mm.

3. Aikuisten kengille on käyntivaraksi riittävä yleensä 1 cm, sandaaleille vähemmän. Kuuntele tuntemuksesi kenkiä sovittaessa, voit jättää käyntivaraa enemmänkin. Leveyteen jätä käyntivara pari mm, enintään 5 mm.

4. Talvikenkiin jätetään aina enemmän tilaa, jotta voisi käyttää paksumpia sukkia tai lisäpohjallisia.  


Jalkaterän mallit:

1. Isovarvas on pisin

2. Kakkosvarvas on pisin

3. Kaikki varpaat ovat lähes yhtä pitkät

Kun piirrät jalkamuotosi paperille, voit verrata sitä kengän muotoon ja valita näin sopivammat kengät itsellesi.

Matala tai korkea jalka?

1. Jalanjälkeäsi tarkastellen todet sen helpoiten. (Katso kuva).

2. Jos sinulla on ollut tapauksia, jolloin kengät ovat liian isoja, vaikka kenkänauhat ovat kiristetty maksimaalisesti, sinulla on luultavasti matalamallinen jalka. Jos olet kokenut, että kokoasi kengät ei oikein mahdu jalkaan, on sinulla korkeamallinen jalka.