Mitä ovat paljasjalkajalkineet?

Paras tapa liikkua on tutkitusti paljain jaloin, mutta ilmastomme Suomessa ei suosi sitä ympäri vuoden. Hyväksi vaihtoehdoksi ovat kevyt- eli paljasjalkakengät. Paljasjalkajalkineet ovat hyviä erityisesti lapsille, jotta he voisivat kehittyä luonnollisesti. Paljasjalkajalkineet sopivat kuitenkin kaikille ihmisille, ikään katsomatta. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa niiden käyttö!

Paljasjalkajalkineiden ominaisuudet:

Keveys: kevytjalkineet, niin kuin nimikin sanoo, ovat erittäin kevyet. Ne ei kuormita jalkoja ja säästävät kehon energiaa. Pikkulasten on erittäin helppoa oppia kävelemään kevytjalkineiden avulla .

Taipuisa ja ohut pohja: ohuella pohjalla voi kävellä luonnollisesti ja niitä käytäessä paranee myös kävelytyyli . Jalkalihakset joutuvat tekemään enemmän töitä ja näin ollen vahvistuvat. Ohut pohja aktivoi sekä jalkapohjia että varpaiden tuntoreseptoreita (joita on yli 200 000). Samoin paranee kehon tasapaino, koska jalan tuntuma maastoon ja maaston muotoihin on erinomainen.

Leveäkärkinen, jalkaterää muotoileva lesti: tämä on tärkeää, jotta varpaat voi levittäytyä luonnolliseen asentoon, tukea hyvin kehon liikettä ja kantaa kehon painoa. Tämä estää vaivaisenluun (hallux valgus) ja vasaravarpaan muodostumisen, kynsien sisään kasvun, jalkakivun ja -väsymyksen ym.

Tasainen koroton pohja, ilman jalkaholvin tukea:  tasainen pohja antaa oikean ryhdin ja estää selkä- sekä polvikipua. Tasaisella pohjalla jalkaterän kaikki lihakset sekä sisä- ja poikittaiskaari aktivoituvat ja vahvistuvat. Jalkaholvituen käyttö heikentää jalkaterän omia lihaksia, koska niiden ei tarvitse enää tehdä töitä. Heikkojen lihaksien takia tulee helpommin jalkavaurioita ja niiden parantuminen on hitaampaa. Matala kengän sisäkaari on luonnollisen jalkakaaren mallinen ja ulkopuolista lisätukea ei tarvitse.

Pohjat ilman kärkinousua: korkea kärkinousu estää jalkaterän etuosan ja varpaiden luonnolliset toiminnot, koska varpaat yliojentuvat ja koukistuvat.

Iskunvaimennusta ei tarvita: näissä kengissä ei tarvita iskunvaimennusta, koska keho itse huolehtii riittävästä vaimennuksesta. Paljasjalkakenkien käyttö parantaa vähitellen juoksu- ja kävelytyyliä, poikittainen jalkakaari aktivoituu ja toimii tehokkaana iskunvaimentajana. Jalkavaurioiden riski pienenee.