Miten aloittaa paljasjalkajalkineiden käyttö?


Käyttö pitäisi aloittaa pikkuhiljaa, että jalkasi saisivat tottua. Käytä kenkiä tunti tai kaksi kerrallaan joka päivä pidentäen käyttöaikaa. Muuten saattaa olla että jalkasi tulee kipeäksi. Tämä johtuu siitä että lihakset ei ole tottunut tekemään töitä. Ihan sama fiilis jos menet kuntosalille pitkästään aikaa.


Jos sinulla on vaurioita, sairastat nivelreumaa, diabetesta tai sinulla on muita epäilyksiä, kannattaa olla yhteydessä terveydenhuollon ammattilaisen kanssa, että tämä löytää sopiva vaihtoehdon juuri sinulle.  


Mittaa jalkasi: 


Oikean koon löytämiseksi on tärkeä jalan pituus ja myös leveys! Suositus on mitata jalat illalla, jolloin jalkaterä on suuremmillaan. Painovoima ja päivän aikana tapahtunut kuormitus tekevät jalkaterästä suuremman.

Lasten jalkojen mittaaminen on erityisen tärkeää koska lapsi ei osaa päättää jalkineiden istuvuudesta hermoston kehittymisen vuoksi.

Piirrä jalan muoto paperille

1. Ota paperi ja kynä. Laita paperi maahan seinää vasten.

2. Seiso seinää vasten niin, että kantapää on seinää vasten.

3. Piirrä jalan muoto paperille.

4. Mittaa jalan pituus pisimmästä varpaasta (iso varvas tai usein myös toinen varvas) kantapään asti.

5. Mittaa jalan leveys leveymmästä paikasta. 

6. Mittaa myös toinen jalka, koska usein toinen jalka on suurempi.

Käytä plus12 laitetta 

Jalan mittaus:

1. Aseta jalka laitteen päälle niin että punainen kärki on hieman pidempi kuin varpaasi.

2. Lue mittanauhan takaosassa oleva millimetri-arvo (tämä on jalan pituus mihin on lisätty 12 mm käyntivaraa).

Kengän mittaus:

1. Aseta plus12 kenkään ja jatka mittanauhaa niin pitkälle kuin se menee. Jos sinulla on vaikeuksia työntää punaista kärkeä eteenpäin, kenkä on liian matala!

2. Lue mittanauhan takana oleva millimetri-arvo (tämä on kengän todellinen mittaa).

Vertaa jalka- ja kenkämittausten arvoja: Jotta kenkä täyttäisi vähimmäisvaatimuksen, molempien arvojen tulisi olla samat. Tämä tarkoittaa, että jalalla on 12 mm varaa kengässä.

Pienet poikkeamat ovat mahdollisia riippuen mittaajasta.

Valitse oikea koko:


Jalat liikkuvat astuessaan jalkineissa eteenpäin. Siksi jalkineeseen täytyy jättää tilaa niin lapsille kuin aikuisille. 

1. Valitse koko suuremman jalan mukaan

2. Lapsille on suositus jättää vähintään 12 mm kasvu- ja käyntivaraa.  Leveyteen riittää pari mm mutta ei enempää kuin 5 mm. Liian isossa jalkineessa jalkaterä joutuu tekemään ylimääräistä työtä pitääkseen jalkineen jalassa. Vaihda kengät kun varaa on pituudesta jäljellä 0.5 cm.

3. Aikuisille 1 cm yleensä on riittävä kasvuvara. Tuntemuksesi mukaan voi totta kai jättää niin paljon kun haluat. Leveyteen myös pari mm, mutta enempää kuin 5 mm.

4. Talvikenkiin jätetään enemmän tilaa, kun käytät paksumpia sukkia tai lisäpohjallista. 


Jalkaterien mallit:

1. Isovarvas on pisin

2. Kakkosvarvas on pisin

3. Kaikki varpaat ovat lähes yhtä pitkät

Kun piirrät jalan muodon paperille, saat verrata sitä jalkineen muotoon ja valita sopivan kengän.

Matala tai korkea jalka?

1. Helpoin tapa on tarkastella jalanjälkeäsi. (Katso kuva)

2. Jos sinulla on ollut ongelmia että kenkä on liian iso vaikka olet kiristänyt nauhat kovasti kiinni, on sinulla matala jalka. Jos yleensä sinulle ei mahdu kenkä jalkaan, on sinulla korkea jalka.